Jag lider av tvångssydrom

Ja detta inlägg har jag länge viljat skriva, jag lider av tvångssydrom..som många kanske inte inser vad det innebär? jag kan berätta lite smått men kom ihåg ha inga kommentarer till folk som lider av detta om du inte har haft det själv,har du haft det så säger du nog inga dumma kommentarer, men iallafall jag har haft det i ca 6 år ,det kommer och går men just nu är det som värst. Jag kan säga det styr mitt liv, det får mig att kunna leva normalt. HAHA tycker ni säkert men ni har inte vart med om det, jag ser när folk lider av detta eller de har det men kanske inte vet om det. det går inte att bryta eller jo om man blir fastbunden typ men inte annars, iallafall inte för mig. Nu tänkte jag söka på wikipedia efter "tvångssydrom" så ni som inte vet vad det är ska ni läsa slutet av detta inlägg så kanske ni kan få ett hum om detta problem som fler än du anar lider av, behöver inte vara så starka det kan vara svaga, så svaga så man knappt ser dem själv.


Min egna historia:
Jag har själv fått elaka kommentarer om att det är töntigt och sånt, ja det är töntigt men jag kan inte styra över detta utan expert hjälp psykolog eller nått likande. har fått höra " Det är bara att skita i kom igen" "Det kan inte styra ditt liv, lägg av" Jo nu ska jag säga er ni som säger sånt här vet ingeting om hur det är så det är ni som ska lägga ner (detta är speciellt till två stycken idioter). Från en sak till en annan, jag har hittat några vänner som lider av detta med, säger inga namn. Men en som har haft jätte starka har berättat för mig hur han/hon hade det. Jag förstår precis och jag vill säga Tack till dig, du vet vem du är för vi har pratat om detta jätte många gånger. Jag är ledsen och sånt för att du har det med för jag vet hur jobbigt det är. Men är glad att jag har hittat någon som förstår hur jag mår och vad jag menar när jag säger "  Mina händer dras till olika platser, det är som det är en tråd i mellan mig och saker och ting " du förstår det är jag glad över. Ta hand om varandra glöm inte att även din bästa bästa bästa kompis kan ha det, eller du själv. Tänk inte på det, glöm det för jag lovar er ni vill inte ha det!


Det går att urskilja fem sorters tvångstankar och medföljande-beteenden (ofta visar en patient upp flera av dessa):

  • Att se till att andra ej skadas.
  • Att undvika att bli smittad eller smutsig.
  • Att undvika känsla av ofullständighet eller "fel".
  • Att ej tänka tabutankar.
  • Att samla saker.
Tabutankar = vet inte vad det betyder så därför kan jag inte säga att det påverkar mig eller inte så därför  jag har stryckit det.

Tvångssyndrom är en psykiatrisk diagnos som kännetecknas av upprepade ritualer eller tankar. Det internationella namnet är Obsessive-Compulsive Disorder, OCD. Obsessioner eller tvångstankar är obehagliga och ofrivilliga tankar som ger upphov till ångest. Kompulsioner eller tvångshandlingar är de tankar eller ritualer som den sjuke använder sig av för att sedan slippa denna ångest. Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon rationell koppling mellan en tvångstanke och den lindrande tvångshandlingen.



KÄLLA:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssyndrom



Små söta ord

Skriv några små söta ord:

Namn:
kryssa i så minns jag dig

E-postadress: (visas ej för andra)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0